18. jun 2023

Perfektioneret passion

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio – Perfektioneret passion

Alfa Romeos logo, Visconti-familiens våbenskjold med hugormen, der sluger en mand hel, er nærmest symbolsk for mærkets dominans på racerbanerne de sidste hundrede år. Med utallige sejre i alle de klassiske racerløb som Targa Florio, Mille Miglia, Le Mans og selvfølgelig Formel 1, er der ingen tvivl om at milaneserne både kan og vil være med på absolut forreste startrække i alt, der har fire hjul og en motor.

Men de sidste par årtier har resultaterne ikke kunnet følge med ambitionerne. Både på racerbanerne og landevejene har italienerne manglet den bil, der kunne gøre livet svært for tyskernes supersportssedaner. Og det kunne det stolte folkefærd naturligvis ikke leve med. I hast blev de dygtigste ingeniører flyttet fra den stejlende hingst i Modena til hugormen i Milano og opgaven, de blev stillet, var enkel: Byg bilen, der kan slå en BMW M3.

Resultatet blev den guddommelige Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. En bil, der blev til på rekordtid og med gammelkendte dyder. For er det noget italienerne er, ud over stolte, er det konservative. Derfor fulgte de fra begyndelsen mantraet om lav vægt frem for alt, og designede en sportssedan med motorhjelm, kardanaksel, tag i kulfiber og motorblokken i ren aluminium. Det betød at vægten kunne holdes op mod 200 kilo lavere end hos ærkekonkurrenten, hvilket så absolut kan mærkes hist hvor vejen slår en bugt.

Men de sidste par årtier har resultaterne ikke kunnet følge med ambitionerne. Både på racerbanerne og landevejene har italienerne manglet den bil, der kunne gøre livet svært for tyskernes supersportssedaner. Og det kunne det stolte folkefærd naturligvis ikke leve med. I hast blev de dygtigste ingeniører flyttet fra den stejlende hingst i Modena til hugormen i Milano og opgaven, de blev stillet, var enkel: Byg bilen, der kan slå en BMW M3.

 

Resultatet blev den guddommelige Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. En bil, der blev til på rekordtid og med gammelkendte dyder. For er det noget italienerne er, ud over stolte, er det konservative. Derfor fulgte de fra begyndelsen mantraet om lav vægt frem for alt, og designede en sportssedan med motorhjelm, kardanaksel, tag i kulfiber og motorblokken i ren aluminium. Det betød at vægten kunne holdes op mod 200 kilo lavere end hos ærkekonkurrenten, hvilket så absolut kan mærkes hist hvor vejen slår en bugt.

Ude foran blev der plads til et kraftværk af en anden verden: En turboladet 2,9 liters V6’er med 510 heste og et moment som en Tysklandsfærge. Alle disse kræfter sendes udelukkende til baghjulene via den allerede klassiske ZF 8-trins gearkasse, og når der skal ro på ekvipagen igen, sørger de enorme keramiske bremser for at det sker på ingen tid. Og alt dette til trods, er Giulia ganske civiliseret. Der er en sprødhed, en nærmest elegant sydlandsk skødesløshed over bilens fremfærd. Her er ingen hårde stød fra undervognen, ingen abrupt antispin, der griber ind. Find din yndlingslandevej og nyd hvordan Giulia nærmest svæver fra kurve til kurve, ubesværet og elegant som kun en italiener kan gøre det.

Og når sommersolen står lavt på himlen, sætter du lidt italiensk crooning på Harman-Kardon anlægget og nyder komforten fra de dybe skålsæder, den kompetente undervogn og ikke mindst motorens dybe pludren. Men du ved den er klar til at hugge til, så snart du beder den om det.

Kom og besøg vores showroom i København og se nærmere på den sorte italienske hugorm. Vi garanterer kærlighed ved første blik.

Skal vi hjælpe dig med drømmebilen?

Vil du se hvilke andre biler som Selected Car Leasing har på lager, så klik på knappen nedenunder.

Går du og drømmer om en helt speciel bil, så tøv ikke med at kontakte os her, så vi kan hjælpe dig ud og køre i din drømmebil.