07. maj 2023
Familiefarens favorit
Audi RS6 Avant 4,0 TFSI – Familiefarens favorit
Op gennem 1980’erne dominerede Audi quattro på rallybanerne verden over. Med sejr på sejr kunne konkurrenterne intet stille op og resultaterne kunne aflæses direkte hos forhandlerne. Ivrige entusiaster med tykke tegnebøger kunne købe den bastante Audi Quattro coupé (og den helt vanvittige Sport Quattro, hvis pengene rakte) og give gas på både grusvej, landevej og autobahn. Men marketingafdelingen sukkede efter mere, for her var endelig muligheden for at markere Audi som et sportsligt luksusbrand. Og de skulle få deres ønske opfyldt.
I 1990 lancerede Audi nemlig den første S-model. Den fik navnet S2 og var baseret på coupé-udgaven af Audi 80. Med en 2,2-liters femcylindrede rækkemotor, tilsat noget så eksotisk som en turbolader, steg ydelsen til hele 220 hk. Det bragte bilen til hundrede kilometer i timen på omkring seks sekunder. Selv om det lyder en anelse tamt i dag, var det imponerende tider for snart 35 år siden og med quattro-firehjulstrækket var det en smal sag at køre fra selv langt dyrere biler. Men det skulle blive vildere endnu.
Fire år efter lanceringen af coupé-modellen, havde Audi for alvor set lyset. Og tilfældet ville det, at et sammentræf af de helt store skulle medføre noget absolut vidunderligt. Da den sportspræget Mercedes-Benz 500E blev sløjfet, stod Porsche i Zuffenhausen pludselig med en tom fabrik. Audi greb chancen, et omfattende samarbejde blev stablet på benene og resultatet blev den første RS-model nogensinde; RS2. I lighed med lillesøster S2 var RS2 baseret på en Audi 80, men denne gang var stationcarudgaven eneste mulighed ved bestilling – tysk humor, du ved.
Motoren var grundlæggende den samme rækkefemmer som i S2, men med hjælp af en afsindigt stor turbo, en større intercooler, en bedre knastaksel og mange andre finurligheder, fik Porsche presset ydelsen op på hele 315 hestekræfter. Det gav genlyd over hele verden. Her var en bil, der accelererede hurtigere til 50 km/t end en McLaren F1-superbil og tilmed også en Formel 1-bil fra samme æra. En legende var født og RS-bilerne skulle dominere vejene de næste 30 år.
Den nuværende RS6-model er måske klassens bedste bud på en superbil til mellemklassepenge. Vildskaben lurer lige under overfladen og hele drivlinjen er både gennemprøvet, bundsolid og kan rent faktisk holde til de vanvittige belastninger, V8’eren på 600 hk udsætter bilen for. Med den klassiske Daytonagrå lakering, de udtrukne skærmkasser og de meget underspillede sølvfarvet bremser, der fortæller omverdenen at ejeren har betalt hvad der svarer til en VW Polo for at få keramiske bremser, sender RS6’eren et signal om potens, aggressivitet og en ”her kommer jeg”-attitude, som vi holder meget af. Og med det vellydende Bang & Olufsen-anlæg, headup-display, køling i sæderne, sportsudstødning og luftundervogn er det ikke ligefrem fordi udstyret mangler heller.
Alt i alt er RS6’eren alt det, du som familiefar har brug for. Plads, luksus og performance i én og samme pakke. Det bliver ikke meget bedre. Kom forbi vores showroom i Køge og se om du ikke giver os ret.
Skal vi hjælpe dig med drømmebilen?
Vil du se hvilke andre biler som Selected Car Leasing har på lager, så klik på knappen nedenunder.
Går du og drømmer om en helt speciel bil, så tøv ikke med at kontakte os her, så vi kan hjælpe dig ud og køre i din drømmebil.