25. mar 2022

En salut til motorsporten

BMW M3 - En salut til motorsporten

Flexleasing BMW

Når BMW’s M-afdeling placerer deres velkendte M logo efterfulgt af tallet 3, så ved man, at der er lagt op til en fantastisk køreoplevelse.
Da M3’eren kom til verden i 1986 havde den hovedsageligt ét formål, nemlig at give BMW adgang til at køre med om Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. Siden da er M3 blevet sit helt eget brand, og er i dag synonym for afbalanceret og velkørende sportsvogne.
Den første M3’er lignede for det utrænede øje en almindelig 3-serie, men med bredere skuldre og lyden af en racer-inspireret motor, var kenderne ikke i tvivl når de så en på gaden. Satte du dig bag rattet blev du straks mindet om den direkte forbindelse til BMW’s motorsports historik. Faktisk bliver E30’eren, som den hed, stadig omtalt som værende en af de mest involverende biler man kan køre.

Siden E30’eren er forskellen mellem 3-serie og M3 blevet større og større – både mekanisk men også fysisk, og med den seneste version af M3’eren er forskellen så tydelig, at det kunne være to vidt forskellige biler. I hjertet af den seneste variant, G80’eren finder du en rækkesekser, som producerer 510 hestekræfter og 650 newtonmeter. Motoren er koblet til BMW’s fænomenale 8-trins gearkasse, som leverer spænding og præcision, hver gang du trykker på speederen, og lige netop ordet præcision passer godt til G80’eren. Lige så snart du har sat dig i de komfortable, men støttende M-sportssæder, og triller ud på vejen første gang, bliver du hurtigt mindet om hvad M-afdelingen kan. Bilen føles som en sportsvogn frem for en stor sedan, og lige præcis det er grunden til, at bilen kan bære navnet M3.

Trykker du på den magiske knap, der sidder til venstre for gearvælgeren, også kaldet ”komfort”, sidder du lige pludselig i det, der føles som en helt almindelig og civiliseret 3-serie. Fordi lige så god som M3’eren er til trackday rundt på Bilster Bergs kuperede racerbane, lige så god er den til at cruise komfortabelt gennem byen.
Alt dette er med til at skabe rammerne om, hvad der måske er den bedste sports-sedan på markedet.

Historisk set har de åbne Ferrarier været noget mere afdæmpede end deres søskende med lukket tag. Og selv om 488 Spider måske reelt er mere Targa end åben vogn, gør det ingen forskel overhovedet. Karrossen er lige så vridningsstabil og med kun 50 kilo ekstra til forstærkninger, er præstationerne så godt som uændrede. Tilmed er der skruet op til 11 for oplevelsen. For turboerne dæmper kun motorlyden en anelse i forhold til forgængerens frie åndedræt og bagruden kan rulles ned, mens taget er oppe, hvilket er ganske praktisk når man nu bor i et land hvor der gennemsnitligt er nedbør hver anden dag. Så der er fri adgang for den skønne motorlyd, direkte til dine øregange. Men tro ikke at 488 Spider er mere omgængelig, bare fordi den har mistet taget. For det er den på ingen måde. Den er absolut lige så hårdkogt som sin søster og du når aldrig dens grænser på offentlig vej i Danmark. Så tag den med til Stelvio-passet og kig lige forbi Nürburgring på vejen – det har både bilen og du fortjent. God tur!

Klik på knappen for at læse mere om bilen.

Skal vi hjælpe dig med drømmebilen?

Vil du se hvilke andre biler som Selected Car Leasing har på lager, så klik på knappen nedenunder.

Går du og drømmer om en helt speciel bil, så tøv ikke med at kontakte os her, så vi kan hjælpe dig ud og køre i din drømmebil.