08. apr 2022
Fra herreracer til superbil
Ferrari 488 - fra herreracer til superbil
Ved introduktion i 2015 blev Ferrari 488 den første model med en trykladet V8’er siden den legendariske F40, næsten 30 år tidligere. Og mens der indledningsvis var lidt murren i krogene over dén beslutning, forstummede det hurtigt, da det blev klart hvor hurtig bilen reelt var. Med sine 670 hk, 760 nm og godt 3 sekunder for paradedisciplinen til 100 km/t, var selv den mindste Ferrari nu ikke længere “blot” en sportsvogn, men snarere en superbil. Samtidig bød den nye generation på en lang række forbedringer over sin forgænger. Med 488 gik Ferrari all in på aktiv aerodynamik og det betød at bilen ved 250 km/t nød godt af mere end 300 kilo ekstra downforce eller cirka det samme som at sætte fire voksne mænd på motorcoveret.
Alt i alt var 488 væsentlig hurtigere end 458 og omgangstiderne på alverdens racerbaner raslede ned.
Også indvendigt var 488 et brud med normerne. Så godt som al betjening af bilen, fra Manettino-drejeknappen over blinklys og vinduesviskere, sad nu direkte på selve rattet. Det betyder at du aldrig behøver fjerne dine hænder under kørslen og det øger både indlevelsen og dit fokus. Når du kører en 488’er, laver du ikke alt muligt andet imens.
Det er også på rattet, den særlige Pit-knap sidder. Kører du mange trackdays (og hvis ikke, vil du så se at komme i gang), sætter du pris på funktionen, der sørger for du aldrig overskrider den tilladte hastighed ved et pitstop.
Ferrari 488 bød altså på mange nye og spændende tilgange til den moderne sportsvogn. Men mere end noget andet repræsenterede den skismaet mellem “gamle Ferrari” og “nye Ferrari”. I gamle dage – og det er ikke så længe siden igen – købte du en Ferrari, hvis du ville have en bil, der var et præcisionsinstrument på en racerbane; en skalpel du havde fuld kontrol over, som en hjertekirurg ved operationsbordet.
Købte du en Lamborghini, var det fordi du ville have en forhammer, der nedlagde alt på sin vej; en sværvægtsbokser, med en lige højre der medførte en masse ubehageligheder for alt han stod over for. I dag er billedet, om ikke vendt om, så i hvert fald noget mere mudret. For Ferrari 488 blev det første skridt på vejen fra håndterbare herreracere til lynhutige superbiler. Og Ferrari så sig ikke tilbage.
Historisk set har de åbne Ferrarier været noget mere afdæmpede end deres søskende med lukket tag. Og selv om 488 Spider måske reelt er mere Targa end åben vogn, gør det ingen forskel overhovedet. Karrossen er lige så vridningsstabil og med kun 50 kilo ekstra til forstærkninger, er præstationerne så godt som uændrede. Tilmed er der skruet op til 11 for oplevelsen. For turboerne dæmper kun motorlyden en anelse i forhold til forgængerens frie åndedræt og bagruden kan rulles ned, mens taget er oppe, hvilket er ganske praktisk når man nu bor i et land hvor der gennemsnitligt er nedbør hver anden dag. Så der er fri adgang for den skønne motorlyd, direkte til dine øregange. Men tro ikke at 488 Spider er mere omgængelig, bare fordi den har mistet taget. For det er den på ingen måde. Den er absolut lige så hårdkogt som sin søster og du når aldrig dens grænser på offentlig vej i Danmark. Så tag den med til Stelvio-passet og kig lige forbi Nürburgring på vejen – det har både bilen og du fortjent. God tur!
Skal vi hjælpe dig med drømmebilen?
Vil du se hvilke andre biler som Selected Car Leasing har på lager, så klik på knappen nedenunder.
Går du og drømmer om en helt speciel bil, så tøv ikke med at kontakte os her, så vi kan hjælpe dig ud og køre i din drømmebil.