26. aug 2022

The comeback kid!

BMW M850i Coupe

I 1980’erne regerede Mercedes-Benz enevældigt i kongedømmet af luksuscoupéer, der kunne krydse kontinenter hurtigere end deres ejere tjente penge på Børsen. BMW havde ellers i slutningen af 70’erne gjort et godt forsøg på tronraning med sin 6-serie coupé – ikke mindst 635 CSi, der var en umådeligt lækker pakke – men alderen betød at S-klasse coupéen, kaldet SEC, ikke var til at vippe af pinden hele vejen op gennem yuppiernes regeringstid.
Så der skulle nye tanker til. Helt nye. Resultatet blev 8-serien, som debuterede på Frankfurt Motor Show i 1989. Bilen var et radikalt opgør med BMW’s hidtidige designsprog. Med sin lange, slanke profil, V12-motor, multilinkbagaksel og et interiør, der efter tre årtier stadig ser nogenlunde moderne ud, var Bayerns bedsteborgere klar til at tage kampen op. Men efter en lovende start inviterede den globale recession i start 90’erne sig selv inden for i luksusklassen og fik gassen til at gå af ballonen.
Godnathistorien fortalt af James Earl Jones

Med kun 30.000 solgte eksemplarer blev 8-serien aldrig den succes den havde fortjent og den sidste model kørte af samlebåndet i 1999. Der skulle gå næsten 20 år før BMW igen forsøgte sig med en arvtager.
Vi spoler frem til 2018, hvor bayerne nok engang ville smide penge i puljen og se om stjernen kunne udfordres. Og i modsætning til sidste gang, var der i denne ombæring plads til både en cabriolet og en firedørs coupé – og ingen recession i bagagerummet. Platformen tilbød firehjulstræk som standard og det må siges at være er påkrævet i en bil, hvor den svagest motoriserede variant stadig har over 300 hestekræfter – og i øvrigt kører på diesel. Noget, der var helt utænkeligt tilbage i 90’erne. Med et skarpt design, en bred motorpalette og en buldrende økonomi i baghånden var BMW’s succesfulde comeback i luksusklassen denne gang en realitet.
Skal det være mere sjovt end økonomisk forsvarligt, anbefaler vi denne M850i. Med BMW’s nyklassiske V8’er, får du den helt dybe bas hver gang du strækker højre fod mod gulvet – tænk James Earl Jones, der fortæller godnathistorie.

De to turboer, placeret inde i V’et, giver en hurtigere spool-up og dermed praktisk talt ingen turbotøven, men til gengæld masser af saft og kraft, når der er behov for det. Også denne 8-serie har fået glæde af en multilinkbagaksel og sammen med et avanceret forhjulsophæng, føles den store coupé faktisk som en 4-serie på sognevejene, med en skarp indstyring og speederrespons som få kan matche.
Skal du tværs gennem Europa inden sommeren er forbi, er det svært at finde en bedre rejsemakker. Sæt din yndlingskunstner på det vellydende Harman-Kardon anlæg, skru sædekølingen op på max og nyd hvordan kilometerne bare forsvinder sammen med dine bekymringer. Men kom lige forbi Silkeborg og hent bilen først.
Klik på knappen for at læse mere om bilen.

Skal vi hjælpe dig med drømmebilen?

Vil du se hvilke andre biler som Selected Car Leasing har på lager, så klik på knappen nedenunder.

Går du og drømmer om en helt speciel bil, så tøv ikke med at kontakte os her, så vi kan hjælpe dig ud og køre i din drømmebil.