13. maj 2022

De tre bogstaver der forandrede bilhistorien

De tre bogstaver der forandrede bilhistorien

I 1960’erne var motorsport ikke længere kun for de rige og berømte, men hver mands eje. Standardvognserier skød op over hele Europa, men et bilmærke glimrede ved sit fravær: Mercedes-Benz. Årsagen var den ufattelige tragedie ved Le Mans i 1955 og det betød at stjernen fra Stuttgart havde trukket sig fra al motorsport på ubestemt tid.

Det var hårde vilkår for to unge, driftige ingeniører med navnene Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher. Passionen for racing lå dybt i dem begge og den politiske beslutning om ikke at stille op i motorløb, betød de to herrer kvittede deres drømmejob hos Mercedes-Benz og startede deres egen lille biks i byen Groẞaspach, hvor de kunne fokusere på design, test og udvikling af racermotorer.

Den lille hobbybiks skulle siden blive kendt verden over som forkortelsen for Aufrecht, Melcher og Groẞaspach. Og der skulle ikke gå længe, før verden hørte om AMG.

Det er 1971, en varm sommerdag på Spa-Franchorchamps. Startlisten til årets klassiske 24-timers løb er som altid fyldt til randen med periodens BMW’er og Alfa Romeo’er. Men én bil skiller sig ud. Endda i en sådan grad, at det virker som en fejl at den overhovedet deltager. For midt i det hele står den der; luksuslimousinen Mercedes-Benz 300 SEL, malet i en karakteristisk rød farve, der gav den det lidt flatterende kælenavn, “Den Røde Gris”. Hvad få dog ved er, at denne gris snarere er et motoriseret vildsvin. For Werner og Erhard har skruet og regnet og forbedret alting i en sådan grad, at der under hjelmen nu ligger en 6,8-liters V8’er der leverer omkring 420 hestekræfter.

Bilen er klippestabil igennem et løb hvor halvdelen af de startende udgår, men lige så hurtig den er på langsiderne, lige så hurtigt spiser den dæk og slubrer benzin og undervejs i løbet er der ingen bil, der besøger pitten så ofte som SEL’eren. 24 timer senere når den i mål og mens kun få i dag husker vinderen (det var en Ford Capri), har ingen glemt hvem der blev nummer to: Den Røde Gris fra Groẞaspach.
AMG er for alvor kommet på verdenskortet og herfra skal det kun blive endnu vildere.

I 1986 foretager Aufrecht og Melcher en åben hjerteoperation på en stakkels E-klasse og får med verdens største skohorn lige akkurat placeret en 5,6 liters V8’er med dobbelte knaster og fireventilede topstykker ude foran.  Et Torsen-differentiale på bagakslen og en modificeret 4-trins automatgearkasse sørger for bilen rammer 300 km/t og 0-100 på omkring fem sekunder. Præstationer der i 2022 aftvinger respekt, men som i 1986 var fuldstændig forrykte. Bilen fik tilnavnet “The Hammer”, angiveligt af amerikanske journalister der aldrig havde oplevet magen til vanvid på fire hjul.

Selv de høje herrer i hjørnekontorerne fik nu øjnene op for magikerne i Groẞaspach og i slut-80’erne begyndte AMG og Mercedes-Benz et motorsportsamarbejde, der skulle resultere i 50 sejre i DTM mellem 1988 og 1993. Et årstal, de fleste AMG-fans kender, for det var her den første “ægte” Mercedes-Benz AMG blev introduceret: Navnet var C36 AMG og herefter er resten historie. Inden årtusindet er omme, har Mercedes-Benz købt aktiemajoriteten i AMG og i dag er AMG en separat division under Mercedes-Benz, der beskæftiger mere end 1.700 ansatte, som alle bruger deres tid på kun én ting: At gøre gode biler guddommelige. En af de absolut mest guddommelige AMG’er i dag er denne AMG-Mercedes GT 63 4 Door Coupe. Lige så langt og fjollet navnet er, lige så fantastisk er bilen. Med sin Dr. Jekyll og Mr. Hyde-tilbøjelighed er bilen på én gang utroligt komfortabel og velegnet til kontinentkrydsning og samtidig helt ustyrligt sjov på en bane. Det er ikke uden grund, at den ved introduktionen i 2018 satte banerekorden for 4-dørs biler på Nürburgring. Slås dine børn derfor om hvem der må komme med dig på banen, er løsningen lige for: Tag dem alle sammen med i din GT63 på din næste trackday hos Selected Car Leasing.

Skal vi hjælpe dig med drømmebilen?

Vil du se hvilke andre biler som Selected Car Leasing har på lager, så klik på knappen nedenunder.

Går du og drømmer om en helt speciel bil, så tøv ikke med at kontakte os her, så vi kan hjælpe dig ud og køre i din drømmebil.