05. feb 2023

Maserati MC20 – Den forrygende firhjulede Barolo

Maserati MC20

4. august 1957, Formel 1-løbet på Nürburgring. Juan Manuel Fangio sidder igen bag rattet i en Maserati 250F, den samme bil han vandt sit andet verdensmesterskab med tre år tidligere. Med start fra pole udbygger han sin føring til 30 sekunder, men et pitstop så elendigt som kun italienere kan gøre det, sender ham næsten 50 sekunder bagud i forhold til Mike Hawthorn og Peter Collins i deres Ferrarier.Men argentineren er ikke firedobbelt verdensmester for ingenting. Med kun 22 omgange til mål sætter Fangio ny omgangsrekord på Nürburgring intet mindre end 10 gange, inden han på næstsidste runde overhaler begge Ferrarier og vinder løbet med tre sekunder – nok til at tage VM-titlen for femte gang, med to løb tilbage. Fangio skulle aldrig siden vinde et Formel 1-løb, men det er også svært at overgå perfektion.

Maseratis historie har siden begyndelsen været præget af klassiske italienske værdier som lidenskab og passion. Kvaliteter der også går igen hos andre italienske mærker, men en Maserati er ikke iøjnefaldende som en tyr eller prangende som en stejlende hingst. Den er bare helt rigtig. Underspillet, elegant – og fandens hurtig. Akkurat som tilfældet er med den nye MC20.

I farven Bianco Audace – en stærk hvid, accentueret af den udvendige kulfiberpakke, der koster i omegnen af en Kia Picanto – opleves MC20 som en moderne fortolkning på en supersportsvogn til den kræsne connaisseur. Med sin kulfibermonocoque på bare 100 kilo er bilen både let, stiv og kan placeres akkurat der, hvor du ønsker det.

Og kombinationen af et mekanisk og elektronisk spærredifferentiale sender alle heste ud af folden i hvert eneste sving. Bag rattet opleves kabinen enkel, men på ingen måde spartansk. Kombinationen af kulfiber, ruskind og de faste skålsæder fortæller at dette er en arbejdsplads – ikke en lounge, hvor du kan hygge dig, mens du nonchalant cruiser ned ad Strandvejen.

Kig ud af bagruden – den er i plexiglas, med den klassiske trefork præget i glasset. Du efterlades aldrig i tvivl om du kører i noget ganske særligt.

Skulle du dog glemme det, vil et let tryk med højre fod få hukommelsen på gled. Her ligger ingen tung V8’er og fylder op ude foran. I stedet er der, måske som en hyldest til den ikoniske Merak, en nyudviklet treliters V6’er placeret midtskibs. Med tørsump, turboladning og 630 heste faldbyder den sine kræfter til enhver der har mod og talent nok.

Tryk til og du runder de første 100 km/t inden der er gået tre sekunder. Fortsæt, og du rammer 325 på toppen – og når du fortryder dit overmod, så nyd effektiviteten fra de keramiske bremser på vej ned igen.

I modsætning til sine fætre fra Modena, er en Maserati MC20 ikke boblende som en Lambrusco. Den er en kraftig Barolo, lidt hård for ganen for de uindviede, men når du først har smagt den, rører du aldrig andet. Kom og besøg os i Middelfart, så giver vi en smagsprøve.

Skal vi hjælpe dig med drømmebilen?

Vil du se hvilke andre biler som Selected Car Leasing har på lager, så klik på knappen nedenunder.

Går du og drømmer om en helt speciel bil, så tøv ikke med at kontakte os her, så vi kan hjælpe dig ud og køre i din drømmebil.