11. feb 2022

Mercedes-Benz S580e

Mercedes-Benz S580e

I 1886 skete der to ting i den tyske delstat Baden-Württemberg, der skulle give genlyd verden over. I Mannheim patenterede Karl Benz sin nye opfindelse, kaldet “Patent-Motorwagen”. Få måneder senere, små 100 kilometer derfra, blev kulminationen på Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybachs arbejde med den motoriserede drosje en maskine de gav navnet “Motorkutsche”. Uafhængigt af hinanden havde de tre tyske genier inden for kort tid opfundet dét, der skulle ændre verdenshistorien for altid: Bilen.

En menneskealder senere, i takt med Tysklands genopbygning efter 2. verdenskrig, indså Mercedes-Benz behovet for en bil, der i høj fart og endeløs komfort kunne fragte industrimagnater fra syd til nord og tilbage igen. Op gennem efterkrigsårene blev nye luksusmodeller introduceret under forskellige navne og i starten af 70’erne blev bilen til det vi i dag kender som “Sonderklassen” eller bare “S-klassen”.

I løbet af de næste årtier blev S-klassen den naturlige overligger i en modelserie af kvalitetsbiler fra stjernen i Stuttgart. Fra alle sider berømmedes bilen som topmålet af ingeniørmæssige bedrifter, udviklet uden smålig skelen til noget så trivielt som produktionsomkostninger. Bilens pris på gaden var nu engang det, den havde kostet at bygge og uvæsentlige ting som salgbarhed og indtjening kom i anden række. Det gjorde selvfølgelig kun S-klassen endnu mere populær.

S-klassen har altid været garant for innovation og mange af de features og sikkerhedstiltag vi i dag tager for givet, blev i sin tid introduceret her. I denne omgang, der er den syvende i rækken, er bilen blevet selvkørende på niveau 3, hvilket er det højeste der endnu er opnået på verdensplan og for at holde dem der betaler regningen i live, er her nu bagsædeairbags, der er integreret i forstolene. Sikkerhed og komfort er som altid blandt de vigtigste parametre for manden, der sidder bagerst i en S-klasse.

Miljøet – eller hensynet til samme – spiller naturligvis også en stadig større rolle. Det naturlige valg i modelserien er derfor denne S580e, der er en plugin-hybrid med et batteri på 29 kWh, hvilket er omtrent samme størrelse som det i en helt elektrisk BMW i3. Det betyder at du – eller måske rettere din chauffør – kan køre 100 kilometer på ren el, før den turboladede treliters rækkesekser tager over. Og når det sker, er overgangen naturligvis glidende og umærkbar. Intet skal forstyrre dig på bagsædet, hvad enten du er midt i et forretningsmøde eller en formiddagslur.

Skal vi hjælpe dig med drømmebilen?

Vil du se hvilke andre biler som Selected Car Leasing har på lager, så klik på knappen nedenunder.

Går du og drømmer om en helt speciel bil, så tøv ikke med at kontakte os her, så vi kan hjælpe dig ud og køre i din drømmebil.