28. jan 2022

Trackdaystjernen

Porsche 911 GT3 - Trackdaystjernen

Da Porsche med 911-midtvejsfaceliftet i 2015 lagde en turbo i motorrummet på alle Carrera’er, blev der fældet en tåre hist og her. Efter mere end 50 år var det endegyldigt slut med boxersekseren uden trykladning på indstigningsmodellerne.
Som et plaster på såret fortsatte trackday-stjernen GT3 heldigvis uden kunstigt åndedræt. Og som i den stadig fremragende forgænger, finder vi også i den nye GT3 en fireliters boxermotor med over 500 hestekræfter og et soundtrack som træder man en sulten tiger på halen.
Med skiftet til modelkode 992 er der fundet mindre vægtbesparelser overalt, såsom PDK-gearkassen, der ulig de andre 992-søskende er en 7-trins og ikke en 8-trins, batteriet, der er en særlig letvægtsudgave og udstødningen der efter en effektiv slankekur har smidt 10 kg i forhold til forgængeren. Traditionen tro byttes bagsædet ud med et sikkerhedsbur, så skal du have junior med til trackday, bliver det på første parket.

Trods de mange kilo der er forsvundet, er GT3 faktisk 5 kg tungere end før, da 992-modellen fysisk er større end 991’eren. Og set på den måde, skulle man jo ikke rigtig tro, at der var sket nogen udvikling overhovedet. Men de nøgne tal fortæller langtfra hele historien. Zuffenhausens superstjerner i ingeniørafdelingen arbejder efter mantraet om små konstante forbedringer: Et kilo vægt fjernet her, en bedre undervogn der og resultatet er nok engang en bil, der er mere end bare summen af dens enkelte dele. En bil, der er selve essensen af en sportsvogn. Resultatet er en GT3, der trods højere vægt og omtrentligt samme ydelse som forgængeren alligevel er hele 17 sekunder hurtigere på Nürburgring. Et tal, der i de kredse lige så godt kunne være en evighed.
Når boxeren rammer 9.000 omdrejninger igennem Fuchsröre og du lægger næste gear ind, kan du ikke undgå at føle at det her er hvad ægte køreglæde er. Det helt nye forhjulsophæng fra LeMans-raceren 911 RSR gør indstyringen langt mere præcis og direkte. Og befinder du og din 911’er sig pludselig et andet sted på banen end du ville have det, ved du at det er dine grænser der er nået – ikke bilens.

Hver gang en ny GT3 introduceres, tænker man ved sig selv at nu er den perfekte 911’er her. Det kan umuligt gøres bedre. Men det kan det åbenbart og det er lidt svært at forstå hvordan det egentlig kan gå til. For hver iteration af modellen bliver niveauet løftet lige en tak mere og barrieren for hvad der er teknisk muligt, gennembrydes uden problemer. Dét mere end noget andet kendetegner ikke bare GT3, men hele 911-serien: Ingen revolutioner, men konstant, progressiv evolution udmøntet i jagten på at skabe den perfekte sportsvogn.
Der er svært at finde en bedre trackday-partner end 911 GT3. Og så er det tilmed en bil, du kan køre i hver dag. Men det kan vi snakke om, når du kommer forbi vores showroom og ser den vi har på lager.

Skal vi hjælpe dig med drømmebilen?

Vil du se hvilke andre biler som Selected Car Leasing har på lager, så klik på knappen nedenunder.

Går du og drømmer om en helt speciel bil, så tøv ikke med at kontakte os her, så vi kan hjælpe dig ud og køre i din drømmebil.