15. apr 2022
Det evige ikon
Porsche 911 Turbo S - Det evige ikon
Det er oktober måned, året er 1974 og stedet er Paris. Nærmere bestemt befinder vi os på udstillingen Salon de l’Automobile, der for non-frankofile også er kendt som Paris Motor Show. Publikum samles om Porsches stand, hvor der i disse øjeblikke er ved at blive skabt historie. For det er her, en måbende omverden første gang ser det, der skal blive den mest ikoniske supersportsvogn det næste halve århundrede: Porsche 911 Turbo.
Næsten 50 år senere og tæt på halvandet år efter introduktionen af dens mindre søskende med modelkoden 992, gentages historien sig. Tidspunktet er marts 2020 og stedet er det samme som sidst. Porsche skal præsentere Turbo-versionen af den ottende udgave af 911’eren, men for en gangs skyld svigter timingen. For som bekendt får verden hurtigt andet at tale om i de dage. Og det er en forbandet skam, for modelkode 992 skal vise sig at være en af de bedste turbo-911’ere nogensinde.
Med skiftet til den lidt større karrosse kom en lang række opgraderinger, såsom større bremser, et ekstra trin i PDK-dobbeltkoblingsgearkassen og ikke mindst et premium interiør, der er med til at gøre 911 Turbo et fremragende sted at opholde sig, uanset hastighed og intensitet. De fleste kræfter blev dog sat ind der, hvor bilkort-drengene kigger først: Med større turboer og øvrige motorforbedringer byder 992-udgaven af Turbo S på 70 hestekræfter mere end forgængeren – eller hvad der svarer til at smide en motor fra en Renault Clio oven i pakken.
Med samlet 650 hk og 800 nm overstås 911’erens paradedisciplin nu på kun 2,7 sekunder, hvilket er så ufatteligt hurtigt at det for sammenligningens skyld nok har taget dig fem gange så lang tid at læse denne sætning. Som altid prioriterer chefingeniørerne i Zuffenhausen evolution over revolution. Det har gjort bilen mere involverende at køre end forgængeren og for første gang leveres en 911 Turbo S med 21” hjul på hver side af motoren, mod 20” foran. Den bredere sporvidde både for og bag skaber sammen med den øgede downforce en køreglad entusiastbil, der mestrer racerbanen så vel som autobahnen.
Men som om de rent tekniske ændringer ikke var nok, har 992 med supersonisk hastighed entreret vores teknologiske tidsalder. Bagvingen kan justeres i både højde og vinkel, helt automatisk, afhængig af hastighed og drive mode. Men bare rolig: Du kan selvfølgelig stadig styre den manuelt, når du skal charmere blondinen i Mini Cooper’en ved siden af dig i lyskrydset. Og så er der en måler til G-kræfterne, fordi hvorfor skulle der ikke være det. Den seneste iteration af 911 Turbo S er på alle tænkelige parametre, målbare såvel som oplevede, den absolut bedste udgave af sportsvognen over dem alle. Det eneste problem med en 992 Turbo S er sådan set bare at der er forbandet langt til den tyske autobahn. Til gengæld er hver eneste tur derned en fornøjelse.
Skal vi hjælpe dig med drømmebilen?
Vil du se hvilke andre biler som Selected Car Leasing har på lager, så klik på knappen nedenunder.
Går du og drømmer om en helt speciel bil, så tøv ikke med at kontakte os her, så vi kan hjælpe dig ud og køre i din drømmebil.